W 1979 roku ukazała się siódma płyta amerykańskiego saksofonisty jazzowego Wayne'a Shortera z logo wytwórni Blue Note. Materiał został zarejestrowany jednak dużo wcześniej, bo już w 1965 roku. Muzyka saksofonisty jednak nic nie traci ze swojej aktualności. Współbrzmienie saksofonu tenorowego Shortera, saksofonu altowego Jamesa Spauldinga oraz trąbki Freddiego Hubbarda wywołuje ciarki na plecach. Rozszerzenie składu o inne instrumenty dęte przyniosło bardzo dobry efekt. Podobnie zresztą jak zaproszenie do sesji perkusisty Tony'ego Williamsa. Harmonijne improwizacje lidera oraz popisy Spauldinga świadczą o dużej swobodzie obu tych panów. Nie da się ukryć, że lata 1964-1966 były jednymi z najlepszych i najbardziej płodnych w karierze Shortera. Jednak wydany piętnaście lat później „The Soothsayer” w niczym nie odbiega od takich klasyków jak „The All Seeing Eye”, „JuJu” czy „Speak No Evil”. Pozycja obowiązkowa!
>>Zobacz winyle Wayne Shorter w naszym sklepie<<Wydana w 1966 roku przez Verve Records „Birdology Vol. 2” to jedna z płyt będących zbiorem najlepszych utwór saksofonisty. Druga część „Birdology” przynosi obok porywających utworów nagranych z Dizzym Guillespie jako duet Bird & Diz: „Leap Frog”, „Relaxin With Lee”, przepiękne duety z Colemanem Hawkinsem: „Ballade”, ale również udane solowe dokonania: „Celebrity”, „Au Privave”, „She Rote”, „Star Eyes” czy „Lover Man”. Jednym słowem: wszystko co najlepsze znajduje się na jednej płycie. Idealna pozycja zarówno dla fanów, jak i osób, które zaczynają przygodę z muzyką Parkera.
>>Zobacz winyle Charlie Parker w naszym sklepie<<Zmiana składu muzyków towarzyszących Colemanowi podczas nagrań dla wytwórni Contemporary zaowocowała nagraniem albumu, który dziś jest już klasykiem. A utwory takie jak „Tears Inside”, „Rejoicing” czy „Turnabout” należą dziś do standardów. Jest to bodaj pierwsza płyta, na której Coleman mógł pokazać, na co tak naprawdę go stać. Zrezygnował z fortepianu, twierdząc, że jego akordy odbierają jemu i towarzyszącym mu muzykom pełnię wolności. Dość znaczne zmiany nastąpiły również w samym zespole. „Tomorrow Is The Question!” został nagrany przy współudziale bardziej doświadczonych muzyków - perkusisty Shelly'ego Manne'a oraz kontrabasisty Percy'ego Heatha. Na trąbce grał wierny kompan Colemana, Don Cherry.
>>Zobacz winyle Ornette Coleman w naszym sklepie<<Najnowsze wydanie słynnej już płyty Sun Ra Arkestra pt. „Space Is The Place”. Mamy do czynienia z muzyką absolutnie kosmiczną, która jest ilustracją do mistycznego filmu science-fiction pod tym samym tytułem. Kultowa płyta i film, dzięki którym znamy pojęcie afrofuturyzmu. Album i obraz stały się najważniejszym manifestem kosmologii Sun Ra. Nie będziemy opisywać filmu – ten warto zobaczyć. Sun Ra otwiera ponad 20-minutowy tytułowy kawałek „Space Is the Place”, w którym dzieje się wszystko, co można usłyszeć na krążku – przestrzeń, artystyczna wolność, melodie i improwizacje. W tytułowym utworze niczym mantrę słyszymy słowa „Space Is the Place”. Drugi utwór „Images” przynosi trochę swingu. Potem jest jeszcze lepiej . „Discipline” przybliża egipską atmosferę, a „Rocket Number Nine” to totalnie odjechany i humorystyczny utwór. Album dla frików.